Vatsan turvotus – kokeile näitä konsteja

Aamulla housut sujahtivat vaivatta jalkaan, mutta tietokoneella vietetyn työpäivän mittaan housunvyötäröllä on alkanut kiristää yhä ilkeämmin.

Ruoan jälkeen olo on tukala. En varmasti syönyt palloa, vaikka siltä tuntuukin!

Illalla vatsa näyttää siltä kuin olisin tukevasti raskaana, mutta yön jälkeen vatsan turvotus on taas hävinnyt.

Kuulostaako tutulta? Turvotus vatsassa on monelle tuttu vaiva. Vatsan turvotuksesta kärsii väestötutkimusten mukaan joka viides.

Vatsan turvotus voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen: oma tuntemus turvonneesta vatsasta sekä vatsan ympärysmitan kasvu. Ensimmäinen on yleisempää, jälkimmäinen tutkimusten mukaan harvinaisempaa.

Usealla kyseessä on hyvänlaatuinen toiminnallinen turvotus: Aamulla vatsan kanssa ei ole ongelmia, päivän mittaan ja aterioiden jälkeen turvotus lisääntyy ja yön aikana se jälleen häviää.

Vatsan turvotuksesta kärsii väestötutkimusten mukaan joka viides.

Taustalla voi olla myös sairauksia tai muita suoliston toiminnan häiriöitä. Taustasyiden selvittäminen voi olla haasteellista, mutta syiden selvittyä ongelmat voidaan ratkaista ja olo helpottuu.

Jos kotikonstit vatsan turvotukseen eivät auta ja turvotukseen liittyy kipua, voi olla aiheellista keskustella tilanteesta terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Vaivaan on olemassa joitakin lääkityksiä, vaikkakin hoitovaste on yksilöllistä.

Ainoa D3-vitamiini

Kasviperäinen ja aktiivinen D3-vitamiini, peräisin jäkälästä. Luuston ja koko kehon hyvinvointiin.

Ainoa-tuotteet sopivat kaikkiin erityisruokavalioihin, allergisille sekä vegaaneille.

Herkistyneet aistimukset taustalla?

Nykytutkimuksen mukaan vaikuttaa siltä, että vatsan turvotuksesta kärsivät voivat aistia tavallista herkemmin maha-suolikanavan venytystä. Venytys tuntuu, vaikka suolistokaasujen määrä on normaali.

Kyseessä on autonomisen hermoston toimintahäiriö, jota seuraa poikkeava elimistön toiminta: Maha-suolikanavan täytyttyä pallea laskeutuu ja vatsalihakset veltostuvat. Tästä seuraa vatsan turvotus.

Tavallisesti pallean kuuluisi joustaa ylöspäin ja tehdä tilaa suolistokaasuille.

Suoliston sairaudet vatsan turvotuksen syynä

Vatsan turvotuksen taustalla on yhä enenevissä määrin IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Se on toiminnallinen vatsavaiva eli suolistossa ei näy merkkejä sairauksista, mutta oireena ovat vatsan turvotus, vatsakipu, ilmavaivat, ummetus tai ripuli, suoliston kivulias supistelu ja häiriöt mikrobitasapainossa.

Jopa 90 prosentilla IBS-potilaista esiintyy vatsan turvotusta ja 60 prosenttia pitää sitä oireyhtymän hankalimpana oireena.

Vatsan turvotuksen taustalla on yhä enenevissä määrin IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä.

IBS:ssä luonteenomaista on, että suolikaasuja syntyy tavallista enemmän tai kaasut poistuvat tavanomaista hitaammin. Tämä aiheuttaa turvotusta mahassa.

Suomessa IBS:stä kärsii noin joka kymmenes. Vaiva on naisilla kaksi kertaa yleisempi kuin miehillä.

Turvotuksen syynä voi olla myös keliakia. Siinä viljojen sisältämä gluteeni tuhoaa ohutsuolen nukkaa. Ilmavaivojen ja ylävatsan vatsan turvotuksen lisäksi oireita ovat ripuli, löysät ulosteet ja painon lasku.

Laktoosi-intoleranssissa maitosokeria joutuu paksusuoleen, mistä seuraa vatsan turvotusta, ilmavaivoja, löysiä ulosteita sekä vatsakipuja.

Gastropareesissa ruoka siirtyy hitaasti vatsasta ohutsuoleen. Sen oireita ovat vatsan turvotuksen lisäksi pahoinvointi, oksentelu, varhainen täyttymisen tunne sekä ylävatsakivut.

Ummetus voi myös olla vatsan turvottelun taustalla. Usein tämä ummetus voi olla yhteydessä ärtyvän suolen oireyhtymään. Ummetuksen hoidon perusta ovat sopivat muutokset ruokavaliossa, riittävä liikunta ja säännöllinen ulostamisrytmi.

Nainen kävelee pellolla.
Naisilla vatsan turvotus on yleisempään kuin miehillä. Liikunta voi auttaa.

Yleisempää naisilla kuin miehillä

Naiset kärsivät vatsan turpoamisesta useammin kuin miehet. Vahva epäilys on, että vatsan turpoaminen on yhteydessä hormonitoimintaan. Tätä olettamusta puolustaa se, että jopa 40 prosenttia naisista kokee, että oireen pahenevat joko kuukautisia ennen tai niiden aikana.

Hankalimpia oireita kokevat 35 – 50-vuotiaat naiset. Myös vaihdevuosien oireisiin voi kuulua turvonnut olo.

Vatsan turvotus ja ilmavaivat

Suurin osa ruoansulatuskanavan kaasusta syntyy paksusuolen bakteerien tuottamana. Kaasua voi päätyä mahaan ja sieltä edelleen suolistoon myös nielemisen seurauksena.

Usein vatsan turvotusta helpottaa, kun suolistokaasut pääsevät ulos joko pieruina tai hengityksen kautta.

Suolistokaasua muodostuu vuorokaudessa keskimäärin 7–8 desilitraa, kylläkin määrä vaihtelee henkilön mukaan. Pieruja pääsee tyypillisesti 15–20 kertaa päivässä, vasta yli 25 kertaa pidetään normaalia suurempana määränä.

Tavallista suurempi suolistokaasun määrä johtuu yleensä ruoan laadusta.

Nainen ja mies syövät aamupalaa.
Rauhoita ruokailuhetki ja pureskele ruoka huolellisesti.

FODMAP-ruokavalio tuo monelle avun

Monet saavat vatsan turvotukseen helpotusta noudattamalla FODMAP-ruokavaliota. https://apteekinainoa.fi/artikkeli/fodmap-ruokavalio/ Nimi FODMAP tulee ruokavaliossa vältettävistä lyhytketjuisista hiilihydraattiyhdisteistä.

Nämä yhdisteet eivät imeydy ohutsuolessa. Paksusuolessa ne aiheuttavat käymistilan, kun bakteerit tuottavat energiaa fermentoimalla hiilihydraatteja. Herkistynyt sisäelinten tuntoaisti vaikuttaa siten, että fermentoitumisen aiheuttama kaasun- ja vedenmuodostus tuntuu kipuna suolistossa sekä aiheuttaa turvotusta.

FODMAP-hiilihydraatteja on esimerkiksi

  • vehnässä, rukiissa, ohrassa
  • palkokasveissa
  • sipulissa ja
  • useissa hedelmissä.

Ruokavaliosta poistetaan aluksi kaikki FODMAP-hiilihydraatteja sisältävät ruoat. Kun suolisto on rauhoittunut, ryhdytään ruokia palauttamaan ruokavalioon ja näin testataan, mitkä ainesosat aiheuttavat ongelmia.

Rauhoita ruokailu ja kokeile probioottia

Jos ruoka on kovin raskasta ja sitä syö kerralla suuria määriä, voi turvotus johtua siitä. Onkin järkevää kokeilla ruoka-annosten pienentämistä ja tarvittaessa ruokailurytmin tihentämistä.

Rauhoita ruokailutilanne ja keskity syömiseen. Pureskele ruoka rauhallisesti ja huolellisesti. Silloin ruokaan myös sekoittuu sylkeä, jonka entsyymit aloittavat ruoansulatuksen.

Hiilihappoa sisältävät juomat voivat aiheuttaa turvotusta, joten niitä kannattaa välttää. Kahvilla voi olla erilaisia vaikutuksia eri ihmisiin: Osalla kahvi aiheuttaa turvotusta, toisilla se taas edistää suolen toimintaa ja näin estää turvotusta. Siksi kahvin välttelemistä voi kokeilla ja näin testata, miten oma elimistö siihen reagoi.

Rauhoita ruokailutilanne ja keskity syömiseen. Pureskele ruoka rauhallisesti ja huolellisesti.

Probiootit voivat auttaa vähentämään vatsan turvotusta. Aihetta on tutkittu, mutta siitä ei ole vielä virallisia tutkimukseen perustuvia suosituksia. Probiootit ovat kuitenkin hyvin siedettyjä, joten niitä voi kokeilla vatsan turvotuksen avuksi. Käytössä kannattaa silloin olla eri kantoja sisältävä maitohappobakteerivalmiste ja kokeilun on hyvä kestää vähintään kuukauden.

Myös apteekista saatavat ruoansulatusentsyymit voivat auttaa, samoin kuituvalmisteen käyttäminen.

Hyvin vaikeissa ja erityisissä tapauksissa vatsan turvotusta voidaan hoitaa antibioottikuurilla. Toisaalta antibioottikuurit vahingoittavat suoliston mikrobitasapainoa, joten yleisesti ottaen niitä kannattaa välttää.

Nainen ja mies kalliolla
Liikunta upeassa maisemassa auttaa vatsan turvotukseen monella tapaa.

Liiku ja vältä stressiä

Liikunta antaa monelle avun myös vatsan turvotukseen. Reippaan liikunnan aikana suolikaasut lähtevät liikkeelle, ja liikunta auttaa monella ummetukseenkin.

Myös vatsalihasten treenaaminen voi auttaa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että mahan turvotus liittyy usein heikkoihin vatsalihaksiin.

Turvotus ei ole vain kehon asia. Stressi lisää monella turvotusta. Suoliston hermosto on yhteydessä aivoihin. Siksi olisikin tärkeää välttää stressiä myös vatsan turvotuksen kannalta.

Jopa psykoterapiasta on ollut apua joillekin vatsan turvotuksesta kärsiville. Vat­san turvo­tuk­sesta kärsi­villä poti­lailla on jois­sakin tutki­muk­sissa rapor­toitu enemmän masen­tu­nei­suutta, paniik­ki­häi­riötä ja uni­häi­riöitä. Myös IBS-potilailla kognitiivisesta käyttäytymisterapiasta on osoitettu olevan hyötyä.

Lähteet:
Potilaan lääkärilehti
Harvard Health Publishing
Duodecim Terveyskirjasto

Ainoa Monivitamiini

Monipuolinen, vahva, lisäaineeton ja vegaaninen monivitamiini, jossa huomioitu tämän päivän aktiivinen elämäntapa ja erityisruokavaliot. Monipuolinen kattaus mm. B-vitamiineja, kasviperäistä ja aktiivista D3-vitamiinia, sinkkiä sekä jodia.