Gluteeniton ruokavalio auttaa keliakiaan

Gluteeniton ruokavalio perustuu siihen, ettei siinä käytetä sellaisia viljoja, joissa on gluteenia. Gluteeni on viljojen sisältämä valkuaisaine. Gluteenitonta ruokavaliota noudatetaan pääasiassa siksi, koska henkilöllä on todettu keliakia.

Keliakiassa viljojen sisältämä gluteeni aiheuttaa vaurioita ohutsuolen limakalvoon, sillä se vioittaa ohutsuolen sisäpintaa verhoavan limakalvon soluja. Tällöin limakalvon nukkakerros surkastuu.

Samalla ravintoaineiden imeytyminen suolesta solujen kautta verenkiertoon häiriintyy. Tämänhetkinen arvio on, että vahvana taustavaikuttajana on perinnöllisyys ja vaurioituminen johtuu immunologisesta reaktiosta.

Ohutsuolen limakalvon vaurioista seuraa helposti tiettyjen ravintoaineiden puutostila. Yleisimmin ongelmia tulee raudan ja foolihapon kanssa, joiden puutos aiheuttaa anemiaa. D-vitamiinin puutos aiheuttaa puolestaan kalsiumin aineenvaihdunnan häiriöitä ja osteoporoosia.

D3-vitamiini

Kasviperäinen ja aktiivinen D3-vitamiini, peräisin jäkälästä. Luuston ja koko kehon hyvinvointiin.

Elinikäinen ja tiukasti noudatettu gluteeniton ruokavalio on keliakian ainoa hoito. Keliakiaa on todettu noin kahdella prosentilla suomalaisista. Keliakian puhkeamiseen ei ole olemassa ehkäisykeinoa.

Riski sairastua keliakiaan on suurempi henkilöillä, joiden lähisuvussa on todettu keliakiaa. Tauti voi puhjeta kaikenikäisille, mutta eniten sitä todetaan aikuisiässä. Joillekin se ilmaantuu vasta vanhuudessa.

Keliakiaa testataan ottamalla henkilöltä verikoe. Keliakiatesti on aiheellinen, jos hänellä on seuraavia oireita:

  • pitkäaikaista ripulia
  • löysiä ulosteita
  • vatsakipuja
  • turvotusta
  • ilmavaivoja
  • ummetusta
  • laihtumista
  • kutisevaa pienirakkulaista ihottumaa
  • kasvuhäiriöitä
  • kiillevaurioita hampaissa

Jos verikokeiden tulos on epävarma, tulos varmistetaan ottamalla koepala ohutsuolesta mahalaukun tähystyksen yhteydessä. Gluteenitonta ruokavaliota ei pidä noudattaa ennen keliakiatestausta, jotta taudin määrittäminen onnistuu.

Gluteenittomia leipiä
Nykyisin tarjolla on monenlaisia gluteenittomia leipiä.

Ravitsemusterapeutti neuvoo gluteenittoman ruokavalion

Jos henkilöllä todetaan olevan keliakia, hän saa lääkäriltä lähetteen ravitsemusterapeutille. Tämä ohjaa ja neuvoo potilasta gluteenittoman ruokavalion noudattamisessa. Tiukasti gluteenitonta ruokavaliota noudattavan keliaakikon oireet häviävät tyypillisesti muutan viikon tai viimeistään muutaman kuukauden jälkeen ruokavalion aloittamisesta.

Keliakian Käypä hoito -suosituksen mukaan ravitsemusterapeutille pitäisi päästä ensimmäisen kerran heti keliakiadiagnoosin jälkeen. Seurantakäynnin pitäisi toteutua viimeistään vuoden päästä ensimmäisestä käynnistä.

Toinen syy noudattaa gluteenitonta ruokavaliota on gluteeniyliherkkyys, jota arvioidaan esiintyvän noin 0,5-6 henkilöllä sataa henkilöä kohden. Gluteeniyliherkkä saa viljasta suolisto-oireita, vaikka hänellä ei ole todettu keliakiaa tai vilja-allergiaa.

Gluteenittomassa ruokavaliossa vältettäviä viljoja ja niistä valmistettuja tuotteita ovat:

  • vehnä
  • ruis
  • ohra
  • mannasuurimot
  • grahamjauhot
  • speltti
  • bulgur
  • semolina
  • vehnäperäinen khorasan eli kamut
  • seitan
  • couscous
  • Durum-jauhot
  • tavalliset korppujauhot
  • tavallinen olut ja kotikalja
  • lakritsi

Gluteenittomassa ruokavaliossa sallittuja viljoja ja viljoista valmistettavia tai niitä vastaavia tuotteita ovat:

  • riisi
  • maissi
  • hirssi
  • quinoa eli kvinoa
  • tattari
  • amarantti
  • soija
  • teff
  • saago
  • psyllium
  • ksantaani
  • perunakuitu
  • kaurakuitu
  • guarkumi
  • kotimainen paahdettu pellavarouhe
  • popcorn
  • ns. puhdaskauratuotteet

Puhdaskauratuotteiksi kutsutaan gluteenittomia kauratuotteita. Ne on viljelty ja käsitelty niin, ettei niihin ole sekoittunut yhtään gluteenittomassa ruokavaliossa vältettäviä viljoja. Tavalliset kauratuotteet eivät sovi keliaakikon ruokavalioon, mutta gluteenia välttelevät voivat käyttää niitä.

Gluteenista puhdistettu vehnä- tai ohratärkkelys sopii myös useimmille keliaakikoille.

Gluteenitonta ruokavaliota noudattavien kannattaa lukea tuotteiden ainesosaluettelot tarkkaan. Allergisoivat ainesosat pitää merkitä tuoteselosteisiin selvästi esimerkiksi lihavoituna. Gluteenia ei voi olla piilossa E-koodien takana.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että esimerkiksi liemikuutioissa, mausteseoksissa, suklaassa, makeisissa ja kaurajuomissa sekä -kermoissa voi olla gluteenia sisältäviä ainesosia. Gluteeniton-merkki on luotettava tae siitä, ettei tuote sisällä gluteenia.

Nykyisin gluteenittomia tuotteita on hyvin tarjolla ja esimerkiksi kahviloissa ja ravintoloissa tiedetään hyvin, miten tarkasti gluteenittomuutta täytyy noudattaa.

Tyttö paahtaa leipää
Gluteenittomalle leivälle täytyy olla oma leivänpaahdin tai voi käyttää paahtopussia.

Pienikin muru vaikuttaa

Keliaakikon täytyy noudattaa gluteenitonta ruokavaliota hyvin tarkasti. Pienikin muru gluteenia, kuten tavallisen leivän murut, jauhonpöly tai leivontavälineiden välityksellä levinnyt gluteenipitoinen ainesosa, voi tuhota ohutsuolen limakalvoa ja aiheuttaa ongelmia jälleen pitkäksi aikaa.

Keliaakikon täytyy noudattaa gluteenitonta ruokavaliota hyvin tarkasti.

Tätä niin kutsuttua kontaminaatiota voi välttää erottamalla gluteenia sisältävät tuotteet gluteenittomista. Gluteenittomana ruokavalioon tarkoitetut raaka-aineet kannattaa säilyttää alkuperäispakkauksissaan tiiviisti suljettuina. Niitä voi vaikkapa pitää ylimmällä hyllyllä erossa tavallisista tuotteista.

Ravintorasva ja niiden kanssa käytettävä veitsi täytyy olla eri kuin tavallista leipää käyttävillä. Myös leivänpäällisten erottaminen on tarpeen. Leivän paahtamisessa avuksi voi ottaa paahtopussin, joka estää gluteenittoman leivän kontaminoitumisen.

Gluteenittoman ruokavalion haitat

Gluteenittoman ruokavalion noudattamisessa ei ole periaatteessa haittoja, mutta sitä täytyy noudattaa harkiten. Merkittävin kysymys on, saako ruokavaliota noudattava tarpeeksi kuituja.

Tutkimuksissa on käynyt ilmi, että gluteenittoman ruokavalion noudattaminen johtaa helposti kuitujen ja mineraalien saannin vähentymiseen sekä sokerin käytön lisääntymiseen. Siksi gluteenittomaan ruokavalioon ei kannata vaihtaa ilman syytä.

Terveyden kannalta olisi tärkeää, että ihminen saa ravinnostaan kuitua päivittäin vähintään 25-35 grammaa. Kuitua tarvitaan, jotta

  • vatsa toimii kunnolla.
  • kylläisyyden tunne säilyy pitkään.
  • verensokeri pysyy tasaisena.

Yleensä gluteenittomaan ruokavalioon kuuluvat tuotteet sisältävät merkittävästi vähemmän kuitua kuin vastaavat perinteiset viljatuotteet. Siksi gluteenittomia tuotteita valitessa kannattaa kiinnittää huomiota niiden kuitupitoisuuteen.

Ulkonäkö ei ole avain kuitupitoisuuden arviointiin. Tumma leipä ei välttämättä ole kuitupitoisin, vaan myös vaaleassa leivässä voi olla hyvä kuitupitoisuus esimerkiksi lisättyjen kuitujen ansiosta. Kuitupitoisuus kannattaa tarkistaa aina tuoteselosteesta.

Kaurapelto auringossa
Puhdaskaura on viljelty ja käsitelty niin, ettei siihen sekoitu muita viljoja.

Tarkista gluteenittoman tuotteen kuitupitoisuus

Kuitupitoisissa elintarvikkeissa kuitua on yli 3 grammaa sadassa grammassa. Runsaasti kuitua sisältävissä elintarvikkeissa sitä on yli kuusi grammaa sadassa grammassa. Gluteenittomista viljoista kuitupitoisinta on kaura, jossa kuitua on enemmän kuin yleensä muissa vaihtoehdoissa.

Ostoskoriin riisistä kannattaa valita tumma tai täysjyvävaihtoehto. Gluteenittomasta pastasta puolestaan kannattaa valita sellainen, joka on valmistettu täysjyväjauhosta tai jonka valmistuksessa on käytetty kuituvalmistetta.

Gluteenittomista viljoista kuitupitoisinta on kaura.

Myös gluteenittomien murojen ja myslien kuitupitoisuudessa on vaihtelua. Samalla voi tarkistaa niiden sokeri- ja suolapitoisuuden.

Kotileivonnassa hyviä kuitupitoisia ainesosia ovat gluteeniton kaura ja kauralese, peruna- tai sokerijuurikaskuitu. Psylliumissa on paljon kuitua ja se tuo leivonnaisiin hyvän rakenteen.

Kuitujen ja ravinteiden kannalta on tärkeä muistaa syödä ravintosuositusten mukaan päivittäin puoli kiloa hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Lisäksi pähkinät, mantelit ja siemenet ovat hyviä kuidunlähteitä.

Lähteet:

Keliakialiitto
Duodecim Terveyskirjasto

Rauta + C

Vahva rautavalmiste, hyvin imeytyvä 2+ ferrosulfaatti-muoto, C-vitamiini ja hapon kestävä hitaasti liukeneva vatsaystävällinen kapseli.