Paineen tunne ylävatsassa – kokeile näitä vinkkejä

Paineen tunne ylävatsassa on yleinen vaiva. Vaikka kyse ei ole kivusta, tunne voi olla hyvin epämiellyttävä.

Yleensä paineen tunteen taustalla on dyspepsia eli kansanomaisesti ilmaistuna ruoansulatusvaivat. Muita tuntemuksia, joita paineen tunteeseen yleensä liittyy, ovat esimerkiksi

  • poikkeava täyden olon tunne
  • ylävatsan turvotus
  • röyhtäily
  • ylävatsakipu
  • pahoinvointi

Kyseessä on hyvin yleinen vaiva, mutta huojentavaa on, että yleensä taustalta ei löydy vakavia tauteja. Yli puolet ylävatsavaivoista on toiminnallisia eli hyvälaatuisia – niille ei löydy mitään nähtävää syytä tai sairautta.

Usein toiminnalliseen dyspepsiaan liittyy vatsan ja suoliston herkistynyt tuntoaisti.

Ainoa Monivitamiini

Lisäaineeton ja vegaaninen monivitamiini, jossa huomioitu tämän päivän aktiivinen elämäntapa ja erityisruokavaliot. Monipuolinen ja vahva kattaus mm. B-vitamiineja, kasviperäistä ja aktiivista D3-vitamiinia, sinkkiä sekä jodia.

Ainoa-tuotteet sopivat kaikkiin erityisruokavalioihin, allergisille sekä vegaaneille.

Itsehoitovinkit paineen tunteen vähentämiseen

Onneksi monenlaista voi itsekin tehdä toiminnallisista syistä johtuvan paineentunteen vähentämiseksi.

Suoliston yleisen hyvinvoinnin vuoksi vessaan kannattaa mennä heti, kun tuntee ulostamisen tarpeen. Näin suoliston toiminta ei häiriinny ulosteen pidättämisestä.

Myös ilmavaivojen päästely tarpeen mukaan voi auttaa sekä vatsanväänteisiin että turvotteluun. Käytännön tasolla tämän ohjeen noudattaminen voi kuitenkin vaatia sosiaalisissa tilanteissa mietintää salonkikelpoisen toteuttamisen suhteen.

Paineentunnetta ja suoliston sekä vatsan ärtyneisyyttä voivat aiheuttaa tulehduskipulääkkeet. Sen vuoksi lääkkeeksi kannattaa valita mieluummin parasetamoli, joka on suolistolle hellävaraisempi.

Toisaalta reseptivapaat lääkkeet voivat auttaa vatsan ongelmiin. Yleisimmin käytetään mahahapon eritystä vähentäviä lääkkeitä, joita myydään myös ilman reseptiä. Toinen apukeino voivat olla närästyslääkkeet.

FODMAP-ruokavalio auttaa monia

Luonnollisesti suoliston hyvinvointiin kannattaa pyrkiä vaikuttamaan myös ruokavaliolla. Toiminnallisiin vatsavaivoihin kaikkia auttavia ruokavaliosuosituksia ei ole tutkimuksissa löydetty, mutta itselle sopivan ruokavalion etsimiseksi kannattaa nähdä vaivaa.

Moni on saanut helpotusta FODMAP-ruokavaliosta. Siinä vältellään tiettyjä hiilihydraatteja, jotka eivät sula ohutsuolessa, vaan aiheuttavat ongelmia päädyttyään paksusuoleen. Tästä seuraa muun muassa paineen ja turvotuksen tunnetta suolistossa, vatsakipua ja ummetusta.

FODMAP-hiilihydraatteja on muun muassa:

  • palkokasveissa
  • sipulissa
  • omenassa
  • makeutusaineissa

FODMAP-ruokavalion noudattamisen sijaan voi myös tarkkailla omaa ruokavaliotaan: liittyykö paineen tunne ylävatsassa tiettyihin ruoka-aineisiin? Suolistoa ja vatsalaukkua ärsyttäviä ruoka-aineita voivat olla esimerkiksi kofeiini, alkoholi, mausteiset ruoat, rasva, viljat, sokeri tai punainen liha.

Ruokavaliota tarkkaillessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä, ettei turhaan rajoita ruokavaliotaan. Liian yksipuolinen ruokavalio voi aiheuttaa sekä suolistolle että koko keholle ongelmia. Siksi tiettyjen ruoka-aineiden välttämistä ei kannata tehdä varalta vaan selkeästä syystä.

Nainen syö salaattia rauhallisesti.
Rauhallinen ruokailuhetki tekee hyvää sekä suolistolle että mielelle.

Malttia syömiseen ja ruokailuhetkeen

Paineen tunnetta ylävatsassa voivat aiheuttaa yksinkertaisesti liian suuret ruoka-annokset. Siksi kerralla syötävien ruoka-annosten olisi hyvä olla kohtuullisen kokoisia. Ruokailujen ja välipalojen väliä ei kannata päästää liian suureksi, ettei näläntunne paisu mahdottomaksi.

Myös ruokailutilanteen rauhoittaminen on paikallaan, sillä kiireessä hotkittu ruoka-annos on helposti suurempi kuin elimistön tarve vaatisi ja lisäksi hotkiessa nielee samalla ilmaa, mikä aiheuttaa epämiellyttäviä tuntemuksia suolistossa.

Hyvä idea onkin pureskella ruoka rauhallisesti ja keskittyä syömiseen. Näin myös aivojen kylläisyyskeskus ehtii hommaan mukaan eikä vahingossa tule syöneeksi liikaa.

Suolisto pitää liikunnasta

Liikunnalla on hyvä vaikutus suoliston toiminnalle, ja tähän tarkoitukseen riittää esimerkiksi kävely. Kehon liikkuessa myös suoliston liikkuvuus tehostuu.

Vastaavasti pitkään jatkuva istuminen hankaloittaa suoliston toimintaa. Siksi esimerkiksi tietokoneen äärellä istuen työskentelevien kannattaa nousta säännöllisin väliajoin seisomaan ja liikkua edes hieman.

Ylipainolla on tunnistettu olevan yhteys toiminnallisiin suolistovaivoihin.

Liikunta auttaa myös painonhallintaa. Ylipainolla on tunnistettu olevan yhteys toiminnallisiin suolistovaivoihin. Siksi ylipainoisten olisi hyvä pyrkiä kohti normaalipainoa ja normaalipainoisten kannattaa pyrkiä pysymään nykyisessä painossaan.

Lisäksi stressi on useilla yhteyksissä toiminnalliseen dyspepsiaan. Rauhallisempi elämänrytmi ja tutkimusten mukaan myös terapia voivat auttaa rauhoittamaan suoliston toimintaa.

Mies istuu vessanpöntöllä.
Vessaan kannattaa mennä heti, kun luonto kutsuu.

Uusi oire kannattaa tutkia lääkärissä

Jos itsehoito ei auta paineen tunteeseen ylävatsassa tai muihin mahdollisiin ruoansulatusvaivoihin, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Erityisesti näin on syytä tehdä silloin, kun oire on uusi eikä sitä ole aiemmin tutkittu. Erityisen tärkeää tämä on iäkkäillä henkilöillä.

Yleensä ruoansulatusvaivoja selvitetään perusterveydenhuollossa.  Lääkäri tutkii potilaan vatsan alueen ja voi tarvittaessa määrätä laboratoriokokeita. Myös ruokatorven ja mahalaukun tähystys voi tulla tarpeeseen.

Lääkärissä selvitetään yleensä myös potilaan

  • muut sairaudet
  • pysyvä lääkitys
  • elintavat
  • painoindeksi
  • muut oireet, kuten laihtuminen, verioksentelu tai -ripuli tai toistuva oksentelu

Äkillinen paineen tunne ylävatsassa

Jos paineen tunne tulee ylävatsaan tai rintarangan alueelle äkillisesti, on kuitenkin syytä huomioida, että joskus syynä voikin olla vaarallinen sydäninfarkti. Sydäninfarktissa sydämen sepelvaltimo on tukkeutunut, jolloin sydänlihas ei saa happea.

Tavallisesti sydäninfarktiin liittyy kovaa kipua rinnassa. Monen mielikuvissa se voikin olla edellytys sille, että sydäninfarktia osaa edes epäillä.

Kuitenkin erityisesti naisilla sydäninfarkti voi ilmentyä myös paineen tunteena rintakehän alueella. Pikaista sairaalahoitoa voidaan tarvita, jos äkillisesti alkaneeseen paineen tunteeseen liittyy myös:

  • hengenahdistusta
  • pahoinvointia ja närästyksen tunnetta
  • niskakipua
  • käsien kipua
  • uupumusta
  • hikoilua

Lähteet:
Duodecim Terveyskirjasto
Käypä hoito -suositus
Terveyskylän Vatsatalo
Mehiläinen

Ainoa D3-vitamiini

Kasviperäinen ja aktiivinen D3-vitamiini, peräisin jäkälästä. Luuston ja koko kehon hyvinvointiin.